onsdag 6. april 2011

Frøken Våryr.

DET ER VÅR, DET ER VÅR, DET ER VÅR! Eg har savna, eg har lengta meg sjuk, men no er den her, varm og mjuk:)
Kjenner det bobler langt inn i sjela, så godt er det å se snøen forvinne på plena, høre dryppene fra taket, høre fuglene kvitre varmen velkommen og se alle ungene som sykler i gata! Jeg elsker våren, det er den aller beste tiden på året for min del. Elsker å kjenne varmen fra sola og kjenne fregnene poppe fram over nesa. De fregnene som jeg ville operere bort når jeg var lita, for jeg syntes de gjorde ansiktet mitt gutteaktig. Kanskje ikke så rart, siden jeg hadde kort, rødt hår og arvet klær fra min 3 år eldre bror! Men nå er de der igjen og jeg elsker dem, de er et sikkert vårtegn, mine stjernedryss over nesa:)
Nå kjenner jeg atter en gang den barnslige gleden av å få av seg alle lag med ull og fleece, på med topper og lette klær. Det er nesten så jeg får lyst til å løpe (les: kjøre) ned på Nille og kjøpe meg hoppetau, strikk og kritt! Komme seg hjem, sette håret i musefletter og bare hoppe rundt, tegne paradis og leke. Alt det vi gjorde vi jentene i gata som 7 - 8 åringer, det får jeg lyst til å gjøre nå. Når vårløsninga kom og vannet rant i bekker ved siden av veien, tok vi med fyrstikker ut og la dem i vannet øverst i bakken, og lekte de var båter på vei ned bratte stryk:) Vi var våte og møkkete, men veldig glade barn når vi kom hjem for kvelden.

Alt blir liksom enklere og lettere nå som jeg vet vinteren er over. Det er enklere å krype ut av dyna når frostrøyken ikke kommer ut av nesa, gleden over hverdagslige ting blir klarere og gleden over hverdagen hever seg betraktelig på formstigen. Jeg blir om enda mer forelsket i mannen min gjennom snart 18 år, og får bare lyst til å nusse og klemme på ham dagen lang, så bare gled deg til lørdagen min kjære, da er du hjemme hele dagen:)  Så i dag ruslet jeg over til min kjære nabo, og der satt vi en times tid, med cola i glasset og røyken i hånda og bare slikket i oss solstrålene:)

Så, skinner sola i morgen, ja da kobler jeg hjernen min fra husmor til solemor, og tilbringer dagen på terrassen med te og kryssord, drømmer meg tilbake til ubekymrede barneår med røde musefletter, oljehyre og vann, hoppetau og paradis og bare nyte livet!

Nå i ettermiddag skal jeg forresten glede en herlig, villstyrlig liten solstråle på 4 år med en pakke fra Paris:) Så da er dagen reddet den, jeg er glad, villstyringen er glad, våren er her:)


Tuddelu...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar