lørdag 22. oktober 2011

Frøken Matlei.

Nå har jeg atter en gang kommet til det punktet at jeg er matlei. Skikkelig matlei er jeg, av alt som er i kjøleskapet. Det går noen timer før jeg spiser frokost, da ingen ting frister, men magen vil ha mat.  Så forrige helg bestemte jeg for at denne uka skulle stå i eksperimenteringens tegn. Nå skulle husfruen utfolde seg på kjøkkenet med de små evnene hun har, og trylle fram den ene superretten etter den andre.

Middag her i huset er en tålmodighetsprøve. Den eldste maser om middag nesten før han våkner, og han er den som er mest sær også. Hamburger, taco, pizza, han har begge beina plantet godt inn i det min mann kaller for "kebab-generasjonen"! De to andre er mer lempelig, og spiser det meste. Men jeg er nå skikkelig lei av kjøttdeig. Kjøttdeigen er den mest brukte matvaren her i huset, og da sier det seg selv at taco, lasange, pizza, spaghetti etc blir det mye av. Men nå var det nok for min del, så jeg logget meg inn på matprat.no, trykket på raskt og der flommet det over av matretter jeg kunne velge i. Så på søndag ble det kyllinggryte i soppsaus med potetstappe. Hmmm, ikke helt i min gate, og ikke i  de andres gane heller.

Mandag serverte jeg kylling med pasta, tynne gulrotskiver kokt sammen med pastaen med noe grønt på toppen. Helt greit, men smakløst. Og tanken på kjøttdeig begynte å melde seg.  Men jeg holdt unna, så på tirsdag serverte jeg en meget skeptisk barneflokk Jambalaya. Noe passe sterkt med mexikansk tomatsuppe, ei pølse jeg ikke kommer på navnet til, ris og brød til. Pyton...

Savnet etter kjøttdeigen vokste, men på onsdag ble det pølsegryte (med et uhell, for min datter bestilte egentlig spansk kyllinggryte). Blomkålsuppe på torsdag, som faktisk smakte fiskesuppe..!

Min yngste sønn ville gjerne ha stekt ris med kylling på fredag, og dette tenkte jeg ble "piece - a - cake!"
Vel, med mine kokkeevner klarte jeg jammen meg å rasere den retten også! Når jeg var ferdig, så hadde jeg middag til en hel armada, gurkemeien skal jeg droppe heretter og skal vi ha den retten igjen, ja da skal den bestilles.

Så i dag ringer jeg den lokale pizzabaker'n og bestiller pizza. I morgen blir det ett eller annet med kjøttdeig og jeg gleder meg. Så får jeg bare holde meg til det jeg kan, og supre middagsretter får vi når min mann kommer hjem fra Nordsjøen. Han er kokken i huset, jeg innrømmer mine svaheter!


Tuddelu...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar