onsdag 7. september 2011

Frøken Politikerspire.

Min kjære mann sa for ei stund  siden at han gledet seg til jeg skulle blogge om valget, og vel, her kommer det!
Grunnen til at han gledet seg er vel fordi jeg ikke er så inn i dette med politikk. Rødt, grønt, blått, til høyre og venstre, mandater og mangel på mandater, opp og ned og hit og dit. Jeg har ikke satt meg så veldig (lite) inn i dette her, men i det siste har jeg kjent en viss irritasjon over visse politikere og deres utsagn, og det er vel da jeg kjenner denne spiren nappe litt i hjernebarken, og får meg til å reagere litt. Men frykt ikke, denne spiren kommer ikke til å slå ut i full blomst, der er jeg ikke.

Jeg må innrømme at jeg i flere år har vært en sofavelger, ingen skulle få min stemme når jeg egentlig ikke skjønte så mye av det som ble sagt, og det skal sies at jeg heller ikke var med på å diskutere politikk med noen heller da! Men nå, nå er jeg på hugget, og det var Jensemann som satte meg på hugget etter å ha sett/hørt ham på TV her en dag. Jeg har aldri likt denne mannen, synes han er en mann med mye svada (mulig jeg tråkker i et ormebol nå, men det får bare stå sin prøve). Så, der står han med Anniken ved sin side og er så fornøyd med å kunne bidra med nesten en kvart milliard, 232 millioner til et Ungdoms-OL!!! Jeg hadde da nettopp sett dokumentaren fra Stine "Et brev til Statsministeren". Du verden for en dokumentar. Jeg har selv jobbet i mange år på instutisjoner med barn/unge med funksjonsheminger, og jeg ser godt hva hun snakket om. Det er rett og slett for jævlig, og der står altså Jensemann og spytter 232 millioner i et OL, når vi ikke har råd til å gjøre mer for de som sliter i dette velstandslandet vi bor i. Jeg synes det er en skam! Hva med å kunne bruke noe av disse millionene til OL'et på brukerstøtte til disse ungdommene? Får de muligheten, er det veldig mange av disse som virkelig kunne vært en ressurs, de trenger bare litt støtte! Hva med å bruke mer penger på de som bor i dette landet, istedet for å sende mange millioner ut av landet for å hjelpe land som er så korrupte, som lønner fanger i fengsler når de er dømt under paragrafen "terrorist!" Jada, jeg vet at mange land bruker vår støtte på det den er ment som, men slettes ikke alle, og det er snakk om utrolig mange penger!  Jeg er ikke imot å hjelpe andre, men er faktisk tilhenger av å hjelpe mine nærmeste først!  Vi har ikke råd til vann i bassenget, vi har ikke råd til at eldre skal få enerom, det er jo faktisk ikke plass til alle eldre som trenger et rom på pleiehjem heller! Jeg gruer meg til å bli gammel her landet, det skremmer meg.

Jeg synes det er vanskelig å plukke ut ett parti som skal få min stemme, flere har meninger jeg er enige med, og omvendt. Men jeg har bestemt meg, og siden det faktisk er hemmelig valg her i Norge, kommer jeg til å røpe for dere at Jensemann får ihvertfall ikke min stemme! Jeg skjønner også at alt ikke er bare svart/hvitt, at han ikke står alene om ta avgjørelser, at nestekjærlighet er viktig...Men på bekostning av hva? Våre egne..??

Godt valg...


Tuddelu...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar