tirsdag 8. mars 2011

Er i vår-modus.

    
"Nå skinner sola i vinduskarmen, og Mona maler som aldri før!!"


Jeg elsker våren, det er den årstiden jeg kjenner at blodet begynner å bli varmt, hodet blir lettere, frosten slipper taket i ryggmargen og bare tanken på å få litt farge på den melkehvite huden gjør smilet mitt bredere. Og jeg elsker sola! Jeg er kjempekjapp med å ta på varme klær og ta med campingstolen ute på verandaen og stikke nesa opp i været. Og når de første fregnene plopper fram på kinnet, ja da er det vår, like sikkert som hestehoven plopper opp i grøfta!  Og fregner blir det nok av før brunfargen tar over. Jeg har etter mange år lært meg å sette pris på disse flekkene, og det er vel takket være en totalt ukjent mann som for mange år siden ga meg ei rød rose på Karl Johan i Oslo med følgene uttalelse: "Et ansikt uten fregner er som en himmel uten stjerner:)" Takk, oh ukjente mann!

Jeg er virkelig ikke en vinterdame. Jeg hater kulde, jeg hater å fryse på beina, og rompa er mi er iskald fra ca. midten av november og ut mars, og det er lenge å gå rundt med en kald stump det. Jeg hater å kle på meg lag på lag og likevell fryse, og jeg klarer ikke å prøve å gjøre det bedre heller, foruten den tiden jeg står slalom, og det begrenser seg jo til noen helger i vinterhalvåret. Det elsker jeg, og bare svinge ned fjellsiden og kjøre sånn akkurat litt for fort slik at hjertet hamrer litt ekstra. Men jeg hater å ta stolheisen, til det er jeg rammet altfor hardt av høydeskrekken.

Og det jo på våren man atter en gang blir kjent med naboene sine igjen! Da kommer de fleste krypende ut, bleke og gusne, og blir like glad hvert år for å se at de samme naboene fortsatt bor der de bodde i fjor. Da begynner det å yres i gatene og folk snakker om den lange vinteren som igjen er snart over, og at pensjonistalderen skal tilbringes i de varmere strøk, og jeg blir med:) Så jeg hilser våren med åpne armer, hurra-rop og en baylis under taket, men i sola en lørdag ettermiddag, og tenker på strand, vann, sol, is, bikini, solkrem og solbrent hud (siden jeg alltid er altfor utålmodig med å få farge på huden, smører jeg ikke på solkrem før etter jeg har blitt såpass brent at jeg ser ut som en nyfødt grisunge i ansiktet, da er det vår).

Denne sommeren satser jeg også på å være røykfri, og har i skrivende stund lagt oppi den første bleien med snus i overleppa:)


Tuddelu...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar