søndag 6. mars 2011

Er i avslutnings-modus.

Sitter igjen benket foran tv'n for å se siste rennet i dette VM. Det er 2 typer sport jeg elsker å se på, håndballjentene og langrenn. Men det MÅ være store mesterskap, OL og VM er de største, ellers så får det gå som det går. NM og slikt gidder jeg ikke å se på. Og jeg må nok innrømme at det er 2 store mesterskap som sitter i hjernebarken, dette VM i Oslo og OL på Lillehammer.

Så nå er det 30 min til 5-mila sklies i gang, og jeg er klar:)  Meget klar for nok et trøndersk gull. Og siden jeg er trønder ut til fingertuppene, så blir jeg ekstra ivrig. Elsker å fremheve at hadde det ikke vært for trønderne i dette VM, ja så hadde det heller ikke blitt medaljer. Trøndersk VM ynder jeg å kalle det.

Jeg har sett nesten alle rennene, og ungene i huset rømmer stua når jeg benker meg ned, med pulsen i taket og en entusiasme som skulle tilsi at en av mine nærmeste var med å gikk. Jeg blir et orakel på langrenn, om taktikk, om smørning, om når Petter og Marit bør ta det med ro eller rykke til. Når de ikke gjør som jeg sier, blir jeg fryktelig frustrert og jeg sitter ikke på frustrasjonen må du tro.  Nå er jeg nærmest utslitt, etter å ha vært med nesten alt. Det blir mange mil på ski det, når man er med både jentene og guttene! Jeg tømmer meg fullstendig, og ramler nesten sammen som en potetsekk når rennet er over. Når det ligger an til spurt, er jeg på beina ca 300 meter før oppløpet, hoier og skriker, strekker armene i været, dytter på trønderne (!) og gir klar beskjed om å :" GÅ, GÅ, GÅ DA, GÅÅÅÅÅÅÅ"

Jeg er stolt av å være norsk og trønder i disse dager. Ikke det at jeg at jeg er så inderlig glad i dette i landet, men jeg er inderlig glad i de som gjør dette med flagget på brystet. Og jeg unner INGEN andre land enn Norge å vinne, der er jeg en Nasjonalist uten sidestykke.
Så nå er det straks i gang, og om noen timer håper jeg atter en gang, at "kaxige" Petter klarer å lage litt show foran smågrinete svensker, digger det også jeg:) For jeg tror, med hånden på hjertet, at sporten trenger noen slike "griser" som Petter, det bare viser hvor stort engasjement det er rundt langrenn.

Så, måtte den beste vinne (og er ikke det Petter eller noen andre nordmenn, ja så gjelder ikke det:)

Tuddelu...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar